Deeper Learning: Lernen aus Faszination [26.06.20]
Lehrkonzepte wie das sture Auswendiglernen von Zahlen und Fakten haben in der Regel wenig Praxisbezug und führen selten zu langfristigem Wissensgewinn. Dank evidenzbasierter Pädagogik werden diese überholten Lehrmethoden von modernen pädagogischen Konzepten abgelöst. Eines davon nennt sich „Deeper Learning“, ein Lehrkonzept, welches anwendbares Wissen und eine Faszination über das Gelernte hervorbringen. In einer Studie mit Hohenheimer Beteiligung wurden zwei Methoden zur Beurteilung des "Deeper Learning"-Erfolgs entwickelt und getestet, ob ein Unterrichtskonzept die Prinzipen des Deeper Learnings erfolgreich umsetzt. Die Ergebnisse sollen einerseits helfen Lehrkonzepte zu optimieren, andererseits ermöglichen sie eine qualitative Vergleichbarkeit des Lernerfolgs z.B. für die PISA Studie.Publikation
Otto, S., Körner, F., Marschke, B.A., Merten, M.J., Brandt, S., Sotiriou, S., Bogner, F.X., 2020. Deeper learning as integrated knowledge and fascination for Science. International Journal of Science Education 42, 807–834. doi.org/10.1080/09500693.2020.1730476
Abstract
For scholars and policy-makers alike, deeper learning has been a promising paradigm for fostering students’ interest in and mastery of science, technology, engineering, and mathematics (STEM). Deeper learning is assumed to result in a more thorough understanding of a subject that endures the test of time. To reach this level, a fascination with the subject matter is thought to be a critical motivational element. The focus of our study was to measure the two core consequences of deeper learning: the extent of knowledge integration and the level of fascination with the subject matter (in this case, science and technology). Using a sample of sixth graders from Greece, Finland, France, and Portugal (N = 1,261), we explored the measurement properties of the two newly developed instruments. Both of our deeper learning assessment tools showed satisfactory measurement properties (i.e. fit indices and reliabilities). More importantly, both tools were able to cover a broad range of integrated knowledge and fascination, and thus, they can be used to differentiate between sixth-grade European students with low to high levels of fascination and knowledge. These properties of our assessment tools and their out-of-the-box availability will help foster more empirical research and the development of the deeper learning paradigm.