Wie wirkt sich der Bologna-Prozess auf das deutsche Hochschulsystem aus?  [31.05.19]

In Kürze feiern die Bologna Reformen ihren 20. Jahrestag. 1999 verpflichteten sich 31 europäische Länder der Reform mit dem Ziel der Vereinheitlichung des europäischen Hochschulsystems. Bis 2010 waren große Änderungen an deutschen Universitäten und Fachhochschulen geplant. Das deutsche Diplom sollte durch neue Bachelor- und Masterabschlüsse abgelöst, die durchschnittliche Studiendauer verkürzt und internationale Hochschulabschlüsse harmonisiert werden. Die Sinnhaftigkeit der Bildungsreform wurde zeitweise stark angezweifelt. Große Studentenproteste führten zu Kompromisslösungen in der Durchsetzung der umstrittenen Reformen. Bis heute hat sich das neue System in einigen Fachbereichen noch immer nicht etablieren können. Die meisten Ingenieurstudiengänge setzen beispielsweise bis heute auf die weltweit geschätzeten deutschen Diplomabschlüsse.   Hohenheims ehemaliger Universitätspräsident George Turner beschreibt in seinem neuen Artikel die Auswirkungen der Hochschulreformen auf die deutsche Universitätslandschaft.

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Originalpublikation

Turner, George (2019): How the Bologna process has affected the German university system. In: Innovation: The European Journal of Social Science Research, S. 1–3. DOI: 10.1080/13511610.2019.1611419.

 

Abstract

In June 1999, 31 European states jointly signed a declaration in Bologna titled The European Higher Education Area. Hereby, they pledged to create comparable degrees in Europe until the year 2010. The activities that followed are commonly called the “Bologna process”.
In quintessence the reform should achieve the following:

-Adoption of a “graded” study system with the degrees of Bachelor and Master for most programs. The first cycle of usually three years should lead to a level of qualification “relevant to the European labour market” and also grant access to the second cycle and the master degree.

-These new degrees should be created and made comparable by a “diploma supplement” detailing the content of courses and exams. This was considered necessary because the master and bachelor degrees were to be distributed both by traditional universities (in this article further referred to as “universities”), and by professional schools including the German and Austrian “Fachhochschulen” (“Universities of Applied Sciences”, in this article further referred to as UAS).

-Introduction of a credit point system for every course in order to facilitate the move from one university to another across Europe

The member states declared as their goal to introduce all these reforms until the year 2010, and in fact, by today most German university and UAS diplomas and state certificates have been modified and replaced by bachelor and master degrees.


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